ekologie
Život podle BIOPLACE

Jaký je rozdíl mezi eco, bio, vegan nebo organic

Rozdíl mezi eco, bio, vegan či organic vyřešíme v tomto článku jednou pro vždy. Že v tom máte neustále zmatek a nevíte, co si pořídit? Obavy zahoďte a začtěte se do našich řádků. Po tomto článku už budete vědět, jak to s těmi pojmy vlastně je.

Základní předpoklad kupované kosmetiky

Každý výrobce kosmetiky musí mít oficiální schválení o výrobě a prodeji kosmetických výrobků na území EU (bez toho nemohou své produkty legálně prodávat), ale také si může zažádat o nadstandardní certifikace, které prokazují původ výrobku.

Základní certifikace pro výrobce znamená, že smí ofiko prodávat svoje výrobky kdekoli na území EU (pokud splní správné označení výrobku v jazyce cílové země). Součástí těchto základní testů výrobku je posouzení o stabilitě a kvalitě výrobku. Výhodou těchto vstupních testů je pro nás, jako spotřebitele to, že dostáváme složení produktu, které výrobce deklaruje (takže vám nikdo neprodá něco jiného, než tvrdí) a také máme trochu jistotu, že produkt prošel základním testem, bude stabilní a s největší pravděpodobností nezpůsobí kožní iritace.

K čemu jsou dobré certifikace

rozdíl mezi eco a bioNaproti tomu nadstandardní certifikace získává výrobce u nezávislých oficiálních organizací (musí mít licenci), které zkoumají, dle přísných pravidel, podíl deklarovaných bio, vegan, apod. složek ve výrobku, nebo za jakých podmínek byl produkt vyroben.
Pravidla pro získání těchto nadstandardních certifikací jsou různá, někdy jsou lépe, někdy obtížněji dosažitelná. Nejčastější štempl, se kterém se můžete potkat téměř na každém kroku, je certifikace Vegan. Dále nás povětšinou zajímá, zda jsou produkty vyrobené z bio produkce, nebo dokonce podle organic pravidel. Že vlastně nevíte, co jednotlivé pojmy znamenají a tudíž vám není jasné, co chtít? Nevadí. 😉 Pojďme se na to podívat trochu blíž.

Náš přehled certifikací výrobků nabízených na bioplace.cz najdete na tomto odkazu.

Co je greenwasching?

Když je něco vegan, nemusí to být nutně přírodní. To je takový exemplární příklad greenwashingu, tedy neustálému zvýhodňování produktů všudypřítomným označováním o jeho čistotě a ekologičnosti, i když to tak zdaleka nemusí být. Pokud je například produkt označen značkou vegan, značí to pouze to, že ve výrobku nejsou použité žádné živočišné složky. Neplatí tady metr „je to vegan, to bude přírodní“.

Přírodní kosmetika sama o sobě obsahuje přírodní složky, které ale nemusí být nutně tak čisté, jak si myslíte. Produkty, které jsou označené jako přírodní kosmetika mohou mít v sobě i přírodní složky, které jsou vypěstovány s použitím syntetických hnojiv, nebo GMO, které v rostlině zůstávají i po jejím zpracování. Bedlivě tedy sledujte původ produktu a pokud máte oblíbenou značku, prověřte si původ složek.

„Šetrný k životnímu prostředí“ je komplexní pojem

Jeslti fandíte produktům s označením eco, tedy šetrným k životnímu prostředí, měli byste myslet nejen na složení produktu, ale i na jeho obal. Produkt nesoucí označení eco by totiž měl být šetrný k životnímu prostředí, co se týče složení, obalu a výrobního procesu. Určitou jistotu by vám mohl poskytnout certifikát Ecocert, který uděluje nezávislá mezinárodní společnost, která se zabývá kontrolou a certifikací výroků z ekologického zemědělství. Minimální podíl přírodních surovin každého produktu označeného značkou Ecocert musí být 95 %. Produkty musí nevíc splňovat i podmínky týkající se jejich výroby, která začíná u získávání a pěstování surovin. Nejen, že musí být přírodní a určitá jejich část musí pocházet z kontrolovaného ekologického zemědělství, ale kontrolován je i způsob jejich skladování, hygienické podmínky při zpracování, ekologická šetrnost výrobních postupů i recyklovatelnost obalů a srozumitelnost etiket pro spotřebitele.

Organic kosmetika je top přírodní

Nejvyšší meta, kterou můž přírodní produkt dosáhnout je oficiální označení organic. toner ze zeleného čajeTím máte pohlídané jak pěstování, zpracování, výrobu i samotný výrobek. Pravidla pro získání platného označení organic jsou následující:

  • minimálně 95 % všech složek je přírodního původu,
  • minimálně 95 % všech složek je rostlinného původu,
  • nejméně 10 % všech ingrediencí hmotnosti musí pocházet z ekologického zemědělství.

Mojí (a postupně i vaší) nejoblíbenější značkou organické kosmetiky je francouzská značka Terra iPsum. Její organic certifikovaný toner ze zeleného čaje – na obrázku, dělá s pletí zázraky. 

Doufám, že už se v tom dneska trochu víc vyznáte a víte, co si pořídit, aby to splňovalo vaše očekávání. Nezapomínejte, že každý jsme individuální a co sedne jednomu, nemusí sedět druhému. Tak je potřeba vyzkoušet a najít ty své hvězdy.

XOXO
Leni

 

Související příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *